کد مطلب:28290 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

توسعه تجاری












1464. امام علی علیه السلام: به تجارت بپردازید كه تجارت، سبب بی نیازی شماست از آنچه در دست دیگران است.[1].

1465. امام علی علیه السلام - به بردگان آزاد شده -: تجارت كنید. خداوند به شما بركت دهد. به درستی كه از پیامبر خدا شنیدم كه می فرمود: «روزی، ده قسمت است. نُه قسمت آن در تجارت است و یكی در چیزهای دیگر».[2].

1466. امام علی علیه السلام - در عهدنامه اش به مالك اشتر -: اینك سفارش مرا در حقّ بازرگانان و پیشه وران را بپذیر و درباره آنان به نیكویی سفارش كن؛ چه كسی كه مقیم باشد یا آن كه با مال خود، از این سو به آن سو رود و با دست رنج خودْ سود كند، كه آنان، مایه های منفعت و پدیدآورنده اسباب آسایش و راحتی اند، و آورنده آن، از جاهای دوردست و دشوار، در بیابان و دریا و دشت و كوهسار؛ جایی كه مردمان در آن جا گِرد نیایند و در رفتن بدان جا دلیری نكنند. این بازرگانان، مردمی آرام اند كه از دشمنی آنان، هراسی نیست، و آشتی جویند كه از فتنه آنان، ترسی نیست. به كارهای آنان، رسیدگی كن؛ چه در آن جایی باشند كه خود به سر می بری و چه در شهرهای دیگر.[3].

1467. امام علی علیه السلام - در عهدنامه اش به مالك اشتر (بر پایه گزارش تحف العقول -: آن گاه به بازرگانان و پیشه وران، نیكی كن و آنان را به نیكویی درباره دیگران، سفارش نما؛ چه آن كه مقیم باشد یا آن كه با مال خود، از این سو به آن سو رود و با دست رنج خودْ سود كند، كه آنان، مایه های منفعت و پدید آورنده اسباب آسایش و راحتی اند، و آورنده آن به شهرها از بیابان و دریا و دشت و كوهسارند؛ جایی كه مردمان در آن جا گِرد نیایند و در رفتن بدان جا دلیری نكنند، مانند كشورهای دشمن تو كه صنعتگرانی دارند كه خداوند، آسایش را بر دستان آنان، جاری ساخته است.

پس حرمت آنان را نگه دار، و راه هایشان را امن ساز، و حقوقشان را بستان؛ زیرا كه آنان، مردمی آرام اند كه از دشمنی آنان، هراسی نیست، و آشتی جویند كه از فتنه آنان، ترسی نیست. دوست داشتنی ترین كار برایشان، حفظ امنیت و اقتدار آنان است. پس به كارهای آنان، رسیدگی كن؛ چه در آن جایی باشند كه خود به سر می بری و چه در شهرهای دیگر.[4].









    1. الكافی: 9/149/5، من لا یحضره الفقیه: 3723/193/3، الخصال: 10/621.
    2. الكافی: 59/319/5، من لا یحضره الفقیه: 3722/192/3، عدّة الداعی: 72.
    3. نهج البلاغة: نامه 53.
    4. تحف العقول: 140.